Iš kur atsiranda kompiuterinis šriftas?

Valdorfo mokyklose požiūris į informacines technologijas kartais kitoks nei valstybinėse mokyklose, kur technologijos aklai diegiamos kaip papuola. Svarbus dėmesys Valdorfo pedagogikoje tenka susipažinimui su naujomis medijomis. Dėl to, pavyzdžiui, pirmoje klasėje mokiniai seka pasakas apie raides. Dėl to mokiniai pirma mokosi groti muzikos instrumentais ir dainuoti, o muzikos įrašai mokykloje aptinkami labai retai. Dėl to dešimtoje klasėje mokiniai riša knygas, o su kompiuteriais mokiniai pradeda dirbti tik aštuntoje klasėje, kai, mes tikime, jie jau yra susipažinę su tradicinėmis medijomis (raštu, garsu ir paveikslais) ir jau yra pasirengę susipažinti su skaitmeninėmis medijomis.

Šiemet aštuntokai su skaitmenine rašto medija susipažino ypatingai. Kartu ėmėmės didelio iššūkio ir pasiryžome sukurti savo šriftą. Turbūt retas iš mūsų susimąsto, iš kur atsiranda tie šriftai kompiuteryje. Ar pastebėjote, kokios skirtingos gali būti dvi tos pačios a arba g raidės? Ar pastebėjote tarpus raidėse ir tarp raidžių, storius, kontrastus, raidžių užlenkimus, papuošimus, optines iliuzijas? Aš, nors baigęs informatikos studijas, prisipažinsiu, kad niekada nesusimąsčiau, kiek daug darbo įdėta kuriant kiekvieną kompiuterinį šriftą. Dizaineriai prie kiekvienos raidės praleidžia valandų valandas. Šiemet aštuntokai pamėgino „pasimatuoti“ dizainerio amatą. Nors tai buvo didelis iššūkis, visi jį įveikė ir, tikiu, nuo šiol kiekvieną sutiktą spausdintą šriftą matys kitomis akimis.

Žinių ir įkvėpimo pasisėmiau kasmet dalyvaudamas mokytojų seminare Kaselyje Vokietijoje. Mokytojų stažuotės buvo finansuojamos Europos Sąjungos lėšomis įgyvendinant Erasmus+ projektą „Žinios, kūrybiškumas ir laisvė – modernaus mokymo pagrindas“.

Informacinių technologijų mokytojas Tomas Šiaulys

Keletas mokinių atsiliepimų:

Kurti šriftą pradėjome nuo savo vardo raidžių nusibrėžimo. Jas įsikėlėme į kompiuterį ir vektorizavome. Man vektorizuoti sekėsi blogai, todėl turėjau raides dar padailinti kompiuteriu. Tuomet raides kėlėme į šriftų kūrimo programą ir jau galėjome parašyti pirmąjį žodį. Paskui iš esančių raidžių dėliojome naujas raides. Pavyzdžiui, iš o ir i padariau a, o iš a padariau d ir b.
Nojus

Skaityti daugiau...

Ar mokytis analizuoti visada nuobodu?

Mokslo metams einant į pabaigą 9kl. mokiniai išbandė lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos Inetos Žymančiūtės sukurtą mokymosi metodą, paremtą brolių Vačovskių filmo „Matrica“ (1999m.) analize. Idėja sukurti būtent tokį mokymosi metodą mokytojai gimė jau ne pirmus metus lankantis stažuotėje Kaselyje (Vokietija), kur savo žiniomis apie literatūros mokymąsi dalinasi tokie žymūs lektoriai kaip M. Rawson, R. Schumacher, R. Teiss. Anot mokytojos, ši analizė yra daugiasluoksnė ir kiek sluoksnių pavyks mokiniams atkapstyti, priklauso nuo jų amžiaus tarpsnio. Kaip teigia filmo aprašymas: „Matrica – tai dirbtinė realybė, kurią mąstančios mašinos sukūrė nuraminti žmonijai, kad galėtų naudotis jos išskiriama energija” ir tai jau intriguoja šiuolaikinį žmogų. Be to, šiuolaikiniai vaikai labiau reaguoja į vaizdą, garso efektus, nei į tekstą, todėl mokyti analizės pagrindų labai paranku pirmiausia pasitelkiant vaizdines priemones. Be to, filme keliami klausimai žadina jaunuolių sąmoningumą, skatina mąstyti apie modernių technologijų įtaką žmogaus gyvenimui, laisvę ir priklausomybę, apie kūno ir proto vienovės svarbą, apie tai, kaip svarbu pažinti save, nugalėti baimę bei pasitikėti savimi. Pamokų metu mokiniai žiūrėjo filmą atkarpomis, diskutavo grupėse, dirbo savarankiškai ir galiausiai parengė baigiamąją analizę pasirinkta problemine tema. Pateikiame keletą mokinių minčių.

Rėja: „Prieš pradėdama rašyti galvojau, kad bus pakankamai lengva, tačiau, kai atėjo laikas rinktis temą, kurį laiką sėdėjau ir nieko nedariau, jaučiausi „užstrigusi“. Po to prie darbo prisėdau namie ir parašiau net per daug! Mokydamasi šiuo būdu sužinojau, kad pradžioje reikia imti ir rašyti viską, apie ką tik galvoji, nesustoti, nes taip galima užstrigti ar apskritai nieko neparašyti. Svarbiausia po to darbą tinkamai suredaguoti“;

Skaityti daugiau...

Įspūdžiai iš Kaselio (ERASMUS+)

Mūsų mokyklos mokytojai jau nemažai metų per Velykų atostogas išvažiuoja į Kaselio seminarą Vokietijoje. Per pastaruosius dvejus metus šiam seminarui buvo gauta ES parama. Džiaugiamės, kad dėl šios priežasties galėjo išvažiuoti žymiai daugiau mokytojų nei anksčiau. Visi dalyvavę mokytojai vieningai sutaria, kad seminarai labai naudingi, įdomu pasidalinti patirtimi su kitų šalių Valdorfo mokyklų mokytojais ir išmokti naujų mokymo metodų, kurie dabar jau naudojami pamokose. Skelbiame kai kurių dalyvavusių mokytojų atsiliepimus apie seminarą:

Antanas 2016:

Labai džiaugiuosi tuo, kad dalyvavau seminare Kaselyje. Tai buvo mano pirmasis "valdorfinis" užsienio seminaras ir jame turėjau galimybę visą savaitę gilintis į istorijos mokymą filosofiniu, turinio ir didaktiniu aspektais. Jaučiu, kad gerokai praplėčiau savo supratimą apie tai, kodėl reikia mokyti istorijos, kokios istorijos mokyti ir kaip tai daryti Valdorfo mokykloje. Lankiau šiuos kursus: Geschichte: Frühe Neuzeit bis Absolutismus, History: War and Peace with the Eye of the 9th Grader, The history of different ethnicities and immigrant cultures in our nation states - a challenge for teaching and education, Practical Storytelling Skills. Žinias, gautas konferencijoje, neabejotinai pritaikysiu kurdamas lietuviškąją Valdorfo mokyklos istorijos programą. Be to, užmezgiau daug kontaktų su istorijos mokytojais iš viso pasaulio - be galo įdomu išgirsti, kaip dirba kolegos svetur. O jeigu mokiniai norės išvažiuoti mainų, žinosiu, į ką kreiptis.

Po seminaro Kaselyje jaučiuosi ne tik įkvėptas, bet ir profesiškai patobulėjęs savo srityje. Kitąmet su malonumu vėl praleisčiau Velykų atostogas Kaselyje!

Skaityti daugiau...

Kviečiame į „Perkūno oželių“ koncertą festivalyje „Skamba skamba kankliai“!

Gegužės 14 d. mokyklos folkloro būrelis „Perkūno oželiai“ koncertavo Vilniaus Valdorfo darželyje „Namelis medyje“. Džiaugiamės, kad „Namelį medyje“ lankę vaikai galėjo sugrįžti į savo darželį ir atnešti ten muzikos, šokių ir muzikuojant patiriamo džiaugsmo. Koncertuojant „Perkūno oželiams“, danguje sugriaudėjo perkūnas, supratome, kad sulaukėme pritarimo iš aukštai. :)

Gegužės 29 d. būrelis koncertuos festivalyje „Skamba skamba kankliai“. Atstovausime mūsų mokyklai, vaikams bus didelė laimė pasirodyti mieste. Kviečiame visus gegužės 29d. 15.45 val. į Teatro, kino ir muzikos muziejaus kiemelį mūsų palaikyti ir smagiai pabūti drauge!